Konflikter koster virksomheder millioner
Konflikter der ikke bliver håndteret korrekt og i tide, er et overset problem i mange virksomheder. Både de menneskelige og økonomiske konsekvenser kan være store, når konflikter får lov til at vokse til usunde størrelser.
Hvad angår de menneskelige konsekvenser, ses ofte øget sygefravær, dårligt psykisk arbejdsmiljø, lavere arbejdsmoral og i sidste ende fyringer eller opsigelser. Virksomhedens omdømme kan blive påvirket, hvilket kan give problemer med at tiltrække ny kvalificeret arbejdskraft.
Også virksomhedens økonomi står for skud. Konstruktive konflikter øger samarbejde og innovation, hvorimod destruktive konflikter resulterer i lavere produktivitet, omsætning, konkurrenceevne og meget mere. Alle disse faktorer, og flere til, kan i sidste ende mærkes på bundlinjen.
Det forventes ofte at lederen håndterer problemet, hvilket kan være en vanskelig opgave at løfte, idet lederen kan have en interesse i at få en forudbestemt løsning igennem. Derudover kan en en eller flere parter føle sig ringere stillet på forhånd, hvilket skaber en magtubalance i et mæglingsforløb.
Man kan dermed sjældent forvente den ærlighed og åbenhed som en ekstern og upartisk mægler kan frembringe i forløbet. Et forløb hvor parterne kan tale i fuldkommen fortrolighed om problemerne, hvilket er hele fundamentet for at lykkes med konfliktmægling.
Vores professionelle konfliktmæglere har stor erfaring med konfliktmægling mellem ansatte, samt rådgivning af virksomheder og lederteams i konflikthåndtering.